12 juli, 2016

Yoga etikett

Vad du bör tänka på när du yogar hos oss

Kom i tid så att du hinner varva ner innan passet börjar
Är du försenad smyg in så tyst som möjligt och ta en plats. Inne i shalan (yogarummet) pratar vi inte alls, då stör vi de som vill börja eller de som sitter och andas för att komma till ro. Stäng av mobiltelefonen och försök att även utanför shalan hålla nere ljudvolymen, när en klass pågår eller skall börja.

Lägg inga saker runt mattan som t ex nycklar, smycken, yogaväskor, mobiltelefon, glasögon mm. Det är lätt att det blir rörigt och att vi riskerar trampa sönder något. Det går bra att lägga dina saker i rummet innan shalan. Värdesaker kan du lägga i hyllan eller fönstret i shalan.

Yoga tränas barfota på en yogamatta.
Som nybörjare får du låna matta men som fortsättare vill vi att du tar med egen matta. Det behövs inga speciella kläder men ta gärna på en tajt topp då vi ofta står framåtböjd under passet och sätt upp håret om det behövs. Ta gärna av klocka, tunga halsband och ringar. Ombyte kan ske i lokalen men vi har ingen dusch.

Dofter kan vara besvärande när man står tätt, undvik därför stark parfym och att röka precis innan passet. Använd alltid rena träningskläder och tvätta din yogamatta med jämna mellanrum.

Duscha eller tvätta dig innan yogapasset
Vid regelbunden yogaträning startar en inre reningsprocess och enligt yogisk filosofi bör du duscha innan träningen för att underlätta processen. Har du inte möjlighet till det bör du, för allas trevnad, tvätta fötterna och under armarna innan yogapasset. Enligt traditionen behöver du däremot inte duscha efter yogan eftersom svetten innehåller viktiga salter och mineraler som säga vara bra för kroppen att gå in i huden igen.Ta med egen handduk till att användas vid assistans och att torka svetten med.

 

Undvik att äta en större måltid 2-3 timmar före yogan
Känner du att du behöver lite energi kan du dricka och äta något lättare upp till en timme före passet. Drick inget under själva passet. Drick mycket vatten under dagen men töm tarmen och urinblåsan före passet eftersom mat och dryck i magen kan upplevas obehagligt i vissa övningar. Efter ett yoga pass bör du vänta ca 20 min innan du intar dryck eller mat så att kroppen får arbeta klart med den reningsprocess som startat.

Lyssna på kroppen
Känn efter hur det känns i kroppen när du utför rörelserna. Din känsla är kroppens röst som talar om för dig vad som är rätt eller inte. Arbeta med kroppen och inte mot den. Det är din andning som skall styra rörelserna. I vissa rörelser kan det stretcha i muskulaturen men det skall aldrig göra ont!

Under passet hjälper vi till och assisterar i positionerna såväl handgripligt som verbalt. Vill du av någon anledning inte bli assisterad i en position så säg till och likaväl säg till om du vill bli assisterad i en position så kommer vi och hjälper dig.

Yoga är ingen tävling utan en individuell träningsform där du tränar efter din förmåga där du är i livet just nu. Undvik att jämföra dig med andra, det är omöjligt att bli som någon annan. Det enda du kan bli är mer dig själv. Börja försiktigt, gör vad du kan, ta en dag i taget, uppskatta nuet och var uppmärksam. Kom ihåg att du utövar yoga för din egen skull. Yoga är en process som tar tid. Låt det få göra det!

 

 

All träning sker på eget ansvar
Berätta för oss (innan passet) om du har skador eller något annat som du tror kan påverka din träning.

Vid menstruation
Enligt traditionen bör du undvika yoga de tre första dagarna. Det är dock individuellt så känn efter själv vad som känns bra för dig. De inverterade ställningarna (dvs de ställningar med benen ovanför huvudet) bör du undvika helt.

Graviditet
Tala om för läraren om du är gravid! För nybörjare rekommenderas inte Ashtanga yoga under graviditeten. Utöva gärna specifik gravidyoga. För vana utövare rekommenderas ett uppehåll under graviditetens 3 första månader.

Full- och nymåne
Enligt traditionen utövas inte Ashtanga yoga vid full-och nymåne. Om du praktiserar gör det lugnt eller välj istället att sitta still och meditera.

Ashtanga yoga är en självterapeutisk metod för personlig utveckling, fysiskt, mentalt och andligt. Undervärdera inte kraften i yogaformen. Har du frågor och funderingar prata med läraren innan eller efter passet.

Varmt välkommen till yogans värld!

Boka kurs eller workshop

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev


Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev

Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*