12 juli, 2016

Yinyoga

Stillhet, närvaro och frid, är ord som beskriver yinyoga

Det kan vara en utmaning att sitta still när kroppen värker och huvudet är fullt av tankar. Känner du dig stel i kroppen eller upplever du att du inte är så rörlig som du önskar? Kanske är ditt huvud fullt av tankar som du har svårt att styra? Då kan yinyoga vara något för dig.

Yinyoga utförs genom att sitta eller ligga still 3-5 minuter i olika positioner med hjälp av kuddar, klossar och filtar för att underlätta för kroppen att slappna av. Syftet är att komma åt den djupt liggande bindväven runt leder och ligament för att öka rörligheten i höfter, bäcken och nedre delen av ryggen.
Passet inleds med en kortare fokusering därefter följer ett antal rörelser som sedan avslutas med vila.

Ett behagligt sätt att öka din rörlighet och att stilla sinnet.

Varmt välkommen att vila dig i form.

Yinyoga är till för alla människor och kroppar och särskilt för:

  • dig som är stressad
  • dig som vill prestera mycket
  • dig som har ryggvärk och nackproblem
  • dig som känner dig stel och orörlig
  • dig som inte kan eller orkar träna något annat

Yinyoga utförs genom att:

  • du sitter eller ligger i enkla yogaställningar
  • du stannar i varje position i 3 – 5 minuter
  • du sträcker och belastar den djupt liggande bindväven runt leder, ligament och ben
  • du praktiserar medveten närvaro även kallad mindfulness i positionerna
  • du observerar vad som händer i kroppen, fysiskt och mentalt
  • du tränar/lär kroppen att slappna av

Yinyogans effekter brukar:

  • öppna upp stela höfter, baksida ben och vader
  • sträcka ut och mjukgöra bröstrygg, skuldror, rygg och nacke
  • vara avslappnande, lugnar sinnet och samtidigt energigivande
  • ökar rörligheten mellan leder och ligament
  • förebygga kompressioner i ryggraden och syftar till att öka avståndet mellan kotorna i ryggraden
  • öka koncentrationen

Att tänka på:

  • Ta med en liten handduk att lägga på kudden eller mattan som skydd för ansiktet. Det är många som använder våra mattor, kuddar och filtar.
  • Vi dricker inte under passet så se till att ha druckit vatten under dagen och ät inte för nära inpå passet.
  • Du får låna matta, kuddar, klossar och filtar.
  • Har du egen matta får du gärna ta med den då det alltid är skönare att yoga på sin egen matta.
  • Vi har varmt i lokalen men vet du att du är frusen ta med en varm tröja, sockar och eventuellt en sjal.
  • Har du någon sjukdom/skada eller något annat som du vill att vi ska veta så tala om det för oss innan passet.

Boka kurs eller workshop

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev


Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev

Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*