16 december, 2019

LUCKA 18 ONSDAG

Yoga är för alla 2019

”Talk to yourself like you would to someone you love” (Brené Brown).

Självkärlek och självmedkänsla – två ord som är lätta att säga men svåra att göra. Den här dagen ska vi försöka undvika nedsättande eller förminskande ord och tankar om oss själva. Låt det här bli en dag då du är stolt över den du är.

Det är lättare att vara snäll mot sig själv om man känner sig grundad och trygg. En position som kan vara välgörande är nedåtgående hund (Adho mukha svanasana). Det är en stark position där man hittar kraften från jorden och arbetar med stabilitet och att grunda sig med händer och fötter.

Gör så här: Sätt dig ner på knä, ovanpå fötterna och fäll dig framåt och sträck ut armarna raka. Placera händerna i golvet med ca 1-1,5 knytnäves bredd isär. Spreta med fingrarna och tryck ner hela handflatan. Sätt i tårna i golvet och tryck dig upp på raka eller lite böjda ben till dess att du står som ett upp och nedvänt V. Titta på dina händer och spreta med alla fingrarna.  Öppna extra mycket mellan pekfinger och tumme. Böj benen lite grann och tryck rumpan bakåt så att du sträcker ut hela ryggen. Prova att få ner hela fotsulan i golvet. Det gör inget om benen är lite böjda. Slappna av i nacken och låt huvudet hänga utan att du spänner nackmusklerna. Titta mot dina fötter eller ben eller kanske rent av mot naveln. Stanna i positionen 5 andetag. Kom ner och vila i barnets position.

Boka kurs eller workshop

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev


Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev

Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*