14 december, 2019

Lucka 15 SÖNDAG

Yoga är för alla 2019

Idag är det tredje advent och för många är det en hektisk tid med julbord, glöggkalas, julavslutningar m.m. Mitt i allt det roliga kan det kännas kravfyllt och svårt att hinna med allt. Därför är det nu dags att släppa det allvarsamma vuxenlivet för ett tag och ta fram barnet i dig. Värm upp med några andningsövningar först:

  1. Tungklick (Jihva Bandha): Gapa, sträck tungbandet och placera ovandelen av tungan mot gommen. Håll där ett par sekunder innan tungan slappnar av med ett klick. Gör 5 ggr.
  2. Hoprullad tunga (Shitali): Andas ut. Räck ut tungan och rulla ihop den. Andas in genom tungan. Om du inte kan rulla tungan, andas du in genom tänderna. Andas ut genom näsan. Andas 5 ggr.

Förhoppningsvis har du slappnat av lite och kanske t.o.m. skrattat åt dig själv. Nu ska du få göra några roliga yogapositioner.

Gör så här:

  1. Garbha Pindasana (fosterpositionen): Sätt dig med benen i kors. Lyft fötterna från golvet och håll om benen med armarna. Balansera på sittbenen. Andas ut och rulla ner på höger sida av ryggen. Andas in och kom upp på vänster sida. Rotera medsols och gör detta 9 gånger eller så många gånger som det krävs för att du ska vara tillbaka där du började.
  2. Chakrasana (bakåtkullerbytta): Ligg på rygg och placera händerna med handflatorna nedåt vid sidan av axlarna. Dra upp knäna mot bröstet. Tryck ifrån med händerna och rulla över så att fötterna landar bakom huvudet.
  3. Avsluta med barnets position i några minuter. Se lucka 1 för instruktion.

Boka kurs eller workshop

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev


Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev

Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*