13 augusti, 2016

Kurs och klassbeskrivningar

Vi erbjuder kurser och drop-in klasser i ashtangayoga och yinyoga. Läs mer under aktuellt om vad som är på gång just nu. Här kan du se våra priser på drop-in pass, klippkort, kurser och terminskort. Här kan du boka din kurs eller workshop.


KURS

En kurs pågår under ett antal veckor oftast en gång i veckan. För att ha en ha en plats i kursen måste du boka dig innan. Drop-in gäller inte på kurser om det inte står annat i schemat.

 

DROP-IN KLASS

En drop-in klass innebär att du inte behöver boka dig på förhand utan kan droppa in när det passar dig. Du kan välja att betala för en gång eller köpa klippkort för flera gånger.

 

INTENSIV GRUNDKURS ASHTANGA & MYSORE-STYLE – ingen erfarenhet krävs

Vill du snabbt komma igång med ashtangayoga är detta en kurs för dig. Du får ta del av ashtangayogans system som filosofi, andningsteknik och kroppslås och i lugn och trygg miljö lära dig solhälsning A + B, de fundamentala ställningarna, några sittande och avslutande positioner. Du får även lära dig hur det går till att träna Mysore-style det traditionella sättet att utöva ashtangayoga. Positionsschema ingår så att du kan träna själv hemma.

Den här kursen passar dig som inte har provat yoga tidigare och du som vill fräscha upp dina kunskaper eller kommer från en annan yogaform.

 

GRUNDKURS ASHTANGA & MYSORE-STYLE – ingen erfarenhet krävs

Under kursen får du ta del av ashtangayogans system som filosofi, andningsteknik och kroppslås. I lugn och trygg miljö får du lära dig solhälsning A + B, de fundamentala ställningarna, några sittande och avslutande positioner. Du får även lära dig hur det går till att träna Mysore-style det traditionella sättet att utöva ashtangayoga.

Den här kursen passar dig som inte har provat yoga tidigare och du som vill fräscha upp dina kunskaper eller kommer från en annan yogaform. Under den tid som kursen pågår ingår ett tillfälle att prova yinyoga och ett tillfälle  att prova Mysore-style. Gäller alla drop-in klasser på schemat. Positionsschema ingår så att du kan träna själv hemma.

 

FORTSÄTTNINGSKURS ASHTANGA & MYSORE-STYLE  – grundkurs eller motsvarande erfarenhet krävs

Nu ökas tempot lite och du blir introducerad till alla stående rörelser. Vi lägger till fler sittande och alla avslutande positioner. Vi tränar på att fördjupa andningen, hålla kroppslåsen i positionerna och lägger större vikt vid närvaro och flöde i rörelserna. Positionsschema ingår så att du kan träna själv hemma. Den här kursen kräver att du har gått en grundkurs eller har motsvarande erfarenhet. Under den tid som kursen pågår ingår ett tillfälle att prova yinyoga och ett tillfälle  att prova Mysore-style. Gäller alla drop-in klasser på schemat.

 

YOGA FÖR KILLAR  – ingen erfarenhet krävs

Känner du kalla kårar längs ryggraden när du hör ordet yoga, något flummigt som har blivit väldigt populärt och känner instinktivt att yoga inte är något för dig? Då rekommenderar vi att du provar ashtanga vinyasa yoga (även kallad ashtangayoga).

Ashtangayoga är fysiskt krävande och ger bra styrketräning, flexibilitet och uthållighet. Stärker och skapar balans i musklerna och ger en bra kroppsmedvetenhet. Lär dig att spänna rätt muskel vid rätt tillfälle och att andas lugnt trots att det är jobbigt. Allt detta tränar ditt tålamod, ökar din uthållighet och skärper ditt fokus. Systemet är uppbyggt av ett antal rörelser som binds ihop med hjälp av en medveten andning. Lugnt och i trygg miljö med andra män/killar får du lära dig de grundläggande positionerna i den första serien. Positionsschema ingår så att du kan träna själv hemma.

Du kan använda ashtangayoga som din huvudsakliga träning eller som komplement till annan träning. Välkommen att utforska vad din kropp och sinne kan göra, vi lovar att du kommer att bli förvånad!

 

LEDD KLASS ASHTANGA – erfarenhet krävs

En ledd klass innebär att läraren guidar dig genom positionerna i ashtangayogans serie. Längden på passet kan variera. Ibland guidas du genom hela ashtangayogans första serie och ibland delar av den t.ex. de stående positionerna. Vanligt är att passet övergår i sk. Mysore-style vilket innebär att du fortsätter själv och gör positionerna i ditt eget tempo.

När du guidas genom hela serien behöver du inte kunna alla positionerna utan gör så långt du kan och vill beroende på dagsform och väntar sedan in de andra i klassen. Tillsammans gör vi de avslutande positionerna. När klassen övergår till Mysore-style fortsätter du att göra rörelserna i ditt eget tempo.  Läraren hjälper dig med modifieringar, att komma ihåg ordningen och introducerar dig till nya positioner.

 

MYSORE-STYLEerfarenhet krävs

När du har gått en grundkurs i ashtangayoga hos oss eller har motsvarande erfarenhet är du välkommen på Mysore-style. Mysore-style är det traditionella sättet att lära sig ashtangayoga vilket innebär att du tränar själv i ditt eget tempo tillsammans med andra, ungefär som på gymmet.

Du tränar så långt du har kommit i serien och din dagsform tillåter. Det finns alltid en lärare i rummet som hjälper dig att komma ihåg rörelserna, kan ge dig alternativ om du har någon form av begränsning och introducerar dig till nya positioner.

Mysore-style är öppen för alla nivåer. Du kan vara nybörjare eller mer erfaren yogautövare eftersom all undervisning ges individuellt. Har du precis börjat med ashtangayoga gör du ofta ett kortare pass. Sakta bygger du styrka, uthållighet, smidighet och fokus under handledning av en lärare.

 

MYSORE FÖR NYBÖRJARE – ingen erfarenhet krävs

I det här passet får du testa ashtangayoga på det traditionella sättet. Under guidning av en lärare får du träna i ditt eget tempo tillsammans med andra, ungefär som på gymmet. Läraren hjälper dig att komma ihåg rörelserna och kan ge dig alternativ om du har någon form av begränsning.

Passet lämpar sig för dig som är helt nybörjare och du som har viss erfarenhet av ashtangayoga men inte Mysore-style.

 

GRUNDKURS YINYOGA – ingen erfarenhet krävs

Sakta ner tempot i ditt liv genom att lära dig yinyoga. Det kan vara en utmaning att sitta still när kroppen värker och huvudet är fullt av tankar. I den här kursen får du redskap som du kan använda för att träna kroppen och sinnet. yinyoga utförs genom att du sitter eller ligger still i olika positioner 3-5 minuter med hjälp av kuddar, klossar och filtar för att underlätta för kroppen att slappna av. Syftet är att komma åt den djupt liggande bindväven runt leder och ligament för att öka rörligheten i höfter, bäcken och nedre delen av ryggen.

Kursen är lämplig för i princip alla, framför allt du som känner dig stel i kroppen, vill bli rörligare och du som tänker mycket och har svårt att slappna av. Yinyoga är ett mycket behagligt, vilsamt sätt att öka rörligheten och stilla sinnet samt ett bra komplement till annan dynamisk träning som ex. löpning och ashtangayoga.

 

FORTSÄTTNINGSKURS YINYOGA – grundkurs eller motsvarande erfarenhet krävs

Det här är en kurs för dig som vill fördjupa din yinyoga träning. Vi sitter mycket längre tid i position, 5-10 minuter för att utforska sinnet och kroppen och bli fullt medvetna om vad om som pågår inom oss. Hur våra tankar och mönster påverkar oss och det vi gör i yogan. Inom yoga brukar det sägas att “Dit tanken går dit går också din energi”. Du får träna på att invänta kroppen ge den tid att öppna sig i sin egen takt utan att du forcerar, sträcker eller drar. Passet fyller dig med ny energi och livskraft och lugnar ditt sinne.

 

WORKSHOP

En workshop kan vara olika lång allt från några timmar till en hel helg. Det är ett tillfälle att fördjupa och fokusera på olika delar av yogan. Det kan vara t.ex. andning, kroppslås, solhälsningar, yogisk filosofi eller liknande. Information kommer regelbundet ut på hemsidan. Har du egna önskemål och förslag hör gärna av dig.

Aktuellt
Priser
Boka kurs eller workshop

Boka kurs eller workshop

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev


Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev

Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*