13 augusti, 2016

Kurs och klassbeskrivningar

INTENSIV GRUNDKURS i ASHTANGA & MYSORE-STYLE – ingen erfarenhet krävs

Vill du snabbt komma igång med ashtangayoga är detta en kurs för dig. Du får ta del av ashtangayogans system som filosofi, andningsteknik och kroppslås och i lugn och trygg miljö lära dig solhälsning A + B, de fundamentala ställningarna, några sittande och avslutande positioner. Du får även lära dig hur det går till att träna Mysore-style det traditionella sättet att utöva ashtangayoga. Positionsschema ingår så att du kan träna själv hemma. Den här kursen passar dig som inte har provat yoga tidigare och du som vill fräscha upp dina kunskaper eller kommer från en annan yogaform.

GRUNDKURS i ASHTANGA & MYSORE-STYLE – ingen erfarenhet krävs

Under kursen får du ta del av ashtangayogans system som filosofi, andningsteknik och kroppslås. I lugn och trygg miljö får du lära dig solhälsning A + B, de fundamentala ställningarna, några sittande och avslutande positioner. Du får även lära dig hur det går till att träna Mysore-style det traditionella sättet att utöva ashtangayoga. Den här kursen passar dig som inte har provat yoga tidigare och du som vill fräscha upp dina kunskaper eller kommer från en annan yogaform.  Positionsschema ingår så att du kan träna själv hemma.

FORTSÄTTNINGSKURS i ASHTANGA & MYSORE-STYLE  – grundkurs i ashtanga eller motsvarande erfarenhet krävs

Nu ökas tempot lite och du blir introducerad till alla stående rörelser. Vi lägger till fler sittande och alla avslutande positioner. Vi tränar på att fördjupa andningen, hålla kroppslåsen i positionerna och lägger större vikt vid närvaro och flöde i rörelserna. Positionsschema ingår så att du kan träna själv hemma. Den här kursen kräver att du har gått en grundkurs eller har motsvarande erfarenhet.

YOGA FÖR STELA MÄN GRUNDKURS – ingen erfarenhet av ashtanga krävs

Känner du kalla kårar längs ryggraden när du hör ordet yoga, något flummigt som har blivit väldigt populärt och känner instinktivt att yoga inte är något för dig?  Då rekommenderar vi att du provar ashtanga vinyasa yoga (även kallad ashtangayoga). Ashtangayoga är fysiskt krävande och ger bra styrketräning, flexibilitet och uthållighet. Stärker och skapar balans i musklerna och ger en bra kroppsmedvetenhet. Lär dig att spänna rätt muskel vid rätt tillfälle och att andas lugnt trots att det är jobbigt. Allt detta tränar ditt tålamod, ökar din uthållighet och skärper ditt fokus. Systemet är uppbyggt av ett antal rörelser som binds ihop med hjälp av en medveten andning. Lugnt och i trygg miljö med andra män/killar får du lära dig de grundläggande positionerna i den första serien. Du kan använda ashtangayoga som din huvudsakliga träning eller som komplement till annan träning. Välkommen att utforska vad din kropp och sinne kan göra, vi lovar att du kommer att bli förvånad!

YOGA FÖR STELA MÄN MYSORE-STYLEerfarenhet av ashtanga krävs

När du har gått en grundkurs i ashtangayoga hos oss eller har motsvarande erfarenhet är du välkommen på Mysore-style. Mysore-style är det traditionella sättet att lära sig ashtangayoga vilket innebär att du tränar själv i ditt eget tempo tillsammans med andra, ungefär som på gymmet. Du tränar så långt du har kommit i serien och din dagsform tillåter. Det finns alltid en lärare i rummet som hjälper dig att komma ihåg rörelserna, kan ge dig alternativ om du har någon form av begränsning och introducerar dig till nya positioner. Mysore-style är öppen för alla nivåer. Du kan vara nybörjare eller mer erfaren yogautövare eftersom all undervisning ges individuellt. Har du precis börjat med ashtangayoga gör du ofta ett kortare pass. Sakta bygger du styrka, uthållighet, smidighet och fokus under handledning av en lärare.

LEDD KLASS ASHTANGA – erfarenhet av ashtanga krävs

En ledd klass innebär att läraren guidar dig genom positionerna i ashtangayogans serie. Längden på passet kan variera. Ibland guidas du genom hela ashtangayogans första serie och ibland delar av den t.ex. de stående positionerna. Vanligt är att passet övergår i sk. Mysore-style vilket innebär att du fortsätter själv och gör positionerna i ditt eget tempo. När du guidas genom hela serien behöver du inte kunna alla positionerna utan gör så långt du kan och vill beroende på dagsform och väntar sedan in de andra i klassen. Tillsammans gör vi de avslutande positionerna. När klassen övergår till Mysore-style fortsätter du att göra rörelserna i ditt eget tempo.  Läraren hjälper dig med modifieringar, att komma ihåg ordningen och introducerar dig till nya positioner.

MYSORE-STYLEerfarenhet av ashtanga krävs

När du har gått en grundkurs i ashtangayoga hos oss eller har motsvarande erfarenhet är du välkommen på Mysore-style. Mysore-style är det traditionella sättet att lära sig ashtangayoga vilket innebär att du tränar själv i ditt eget tempo tillsammans med andra, ungefär som på gymmet. Du tränar så långt du har kommit i serien och din dagsform tillåter. Det finns alltid en lärare i rummet som hjälper dig att komma ihåg rörelserna, kan ge dig alternativ om du har någon form av begränsning och introducerar dig till nya positioner. Mysore-style är öppen för alla nivåer. Du kan vara nybörjare eller mer erfaren yogautövare eftersom all undervisning ges individuellt. Har du precis börjat med ashtangayoga gör du ofta ett kortare pass. Sakta bygger du styrka, uthållighet, smidighet och fokus under handledning av en lärare.

MYSORE FÖR NYBÖRJARE – ingen erfarenhet krävs

I det här passet får du testa ashtangayoga på det traditionella sättet. Under guidning av en lärare får du träna i ditt eget tempo tillsammans med andra, ungefär som på gymmet. Läraren hjälper dig att komma ihåg rörelserna och kan ge dig alternativ om du har någon form av begränsning. Passet lämpar sig för dig som är helt nybörjare och du som har viss erfarenhet av ashtangayoga men inte Mysore-style.

VINYASAYOGAingen erfarenhet krävs

I vinyasayoga ligger fokus på att bli medveten om rörelse och andetag, och att väva ihop dem. I vinyasayoga kan varje klass se olika ut, men de kretsar kring att dels utforska statiska positionerna med hjälp av andningen och även att binda ihop dem till ett flöde där andningen är vår guide. En klass i vinyasayoga kan vara dynamisk och fysiskt utmanande eller lugn och mjuk. Klasserna kan ha olika teman såsom balans, styrka, bakåtböjningar eller höftöppnare, eller så arbetar man sig mot att göra kroppen redo för en eller flera mer utmanande positioner under slutet av passet. Varje klass avslutas med en stunds vila där kroppen får möjlighet att återhämta sig. Oavsett vilken nivå du befinner dig på kan du utöva vinyasayoga. Det finns variationer och anpassningar av positionerna vilket gör att denna yogaform är tillgänglig för alla. Genom att utöva vinyasayoga stärker du din kropp och gör den smidigare samt ökar din kroppsmedvetenhet och ditt mentala fokus.

GRUNDKURS YINYOGA – ingen erfarenhet krävs

Sakta ner tempot i ditt liv genom att lära dig yinyoga. Det kan vara en utmaning att sitta still när kroppen värker och huvudet är fullt av tankar. I den här kursen får du redskap som du kan använda för att träna kroppen och sinnet. yinyoga utförs genom att du sitter eller ligger still i olika positioner 3-5 minuter med hjälp av kuddar, klossar och filtar för att underlätta för kroppen att slappna av. Syftet är att komma åt den djupt liggande bindväven runt leder och ligament för att öka rörligheten i höfter, bäcken och nedre delen av ryggen. Kursen är lämplig för i princip alla, framför allt du som känner dig stel i kroppen, vill bli rörligare och du som tänker mycket och har svårt att slappna av. Yinyoga är ett mycket behagligt, vilsamt sätt att öka rörligheten och stilla sinnet samt ett bra komplement till annan dynamisk träning som ex. löpning och ashtangayoga.

YINYOGA FÖR STELA MÄN – ingen erfarenhet krävs

Sakta ner tempot i ditt liv genom att lära dig yinyoga. Det kan vara en utmaning att sitta still när kroppen värker och huvudet är fullt av tankar. I den här kursen får du redskap som du kan använda för att träna kroppen och sinnet. yinyoga utförs genom att du sitter eller ligger still i olika positioner 3-5 minuter med hjälp av kuddar, klossar och filtar för att underlätta för kroppen att slappna av. Syftet är att komma åt den djupt liggande bindväven runt leder och ligament för att öka rörligheten i höfter, bäcken och nedre delen av ryggen. Kursen är lämplig för i princip alla, framför allt du som känner dig stel i kroppen, vill bli rörligare och du som tänker mycket och har svårt att slappna av. Yinyoga är ett mycket behagligt, vilsamt sätt att öka rörligheten och stilla sinnet samt ett bra komplement till annan dynamisk träning som ex. löpning och ashtangayoga.

FORTSÄTTNINGSKURS YINYOGA – grundkurs i yinyoga eller motsvarande erfarenhet krävs

Det här är en kurs för dig som vill fördjupa din yinyoga träning. Vi sitter mycket längre tid i position, 5-10 minuter för att utforska sinnet och kroppen och bli fullt medvetna om vad om som pågår inom oss. Hur våra tankar och mönster påverkar oss och det vi gör i yogan. Inom yoga brukar det sägas att “Dit tanken går dit går också din energi”. Du får träna på att invänta kroppen ge den tid att öppna sig i sin egen takt utan att du forcerar, sträcker eller drar. Passet fyller dig med ny energi och livskraft och lugnar ditt sinne.

RESTORATIV YIN ingen erfarenhet krävs

I restorative yin utgår vi från yinyogan men lägger extra fokus på avslappning och återhämtning. Precis som i yinyoga går vi in i olika positioner och stannar en längre stund, men vi strävar främst efter att få den att slappna av. Till vår hjälp har vi olika props, bolster, filtar och klossar, som vi använder för att vi ska kunna nå mesta möjliga avslappning. Vi stannar i varje position mellan 5–10 minuter. Restorative yin är till största del en meditativ yogaform där vi ger oss själva tid till återhämtning från vardagens stress, krav och prestation. I restorative yin arbetar vi med att vara – inte att göra. Om du upplever att du sällan får tid i vardagen för återhämtning eller om du bara vill ge dig själv en vilsam stund, då är den här klassen något för dig.

YOGA FÖR ÅTERHÄMTNING – ingen erfarenhet krävs

I yoga för återhämtning använder vi oss av olika tekniker från yogan för att hjälpa både kroppen och sinnet att slappna och få återhämtning. Vi blandar mjuka och lugna rörelser från vinyasayogan, hittar stillhet i positioner från yinyogan, och tittar närmare på andningstekniker och meditation. Vila och återhämtning är en viktig förutsättning för att vi ska må bra. Många upplever idag att det är svårt att få in tid till återhämtning i vardagen. Ofta rusar vi genom dagarna med det sympatiska nervsystemet, kroppens ”gaspedal”, ständigt påslagen. När vi utövar yoga för återhämtning tillåter vi oss själva att sätta foten på kroppens ”broms” och koppla på det parasympatiska nervsystemet, och tränar på att hitta en balans mellan gas och broms.

YOGA FÖR STRESS – ingen erfarenhet krävs

Under kursens åtta tillfällen får du möjlighet att genom lugna yogarörelser, andningsövningar, meditation och avslappning sänka dina stressnivåer. Genom rörelse och andning stärker vi det parasympatiska nervsystemet som aktiveras när kroppen är i vila och gör att vi kan återhämta oss, sänka nivåerna av stresshormoner och bygga upp kroppens resurser. Kursens fokus ligger på återhämtning och att öka kroppsmedvetenheten, både i stillhet och rörelse. Anpassad yoga för dig som upplever höga nivåer av stress, inre oro, låg energi, sömnproblem.

WORKSHOP

En workshop kan vara olika lång allt från några timmar till en hel helg. Det är ett tillfälle att fördjupa och fokusera på olika delar av yogan. Det kan vara t.ex. andning, kroppslås, solhälsningar, yogisk filosofi eller liknande. Information kommer regelbundet ut på hemsidan. Har du egna önskemål och förslag hör gärna av dig.

Boka kurs eller workshop

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev


Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*

Prenumerera på Ashtanga Yoga Karlstads nyhetsbrev

Förnamn*

Efternamn*

E-post adress*