12 juli, 2016

Yinyoga

Stillhet, närvaro och frid

Känner du dig stel i kroppen och/eller upplever du att du inte är så rörlig och vill bli smidigare? Kanske är ditt huvud fullt av tankar som du har svårt att styra? Det kan vara en utmaning att sitta still när kroppen värker och huvudet är fullt av tankar. 

Yinyoga utförs genom att du sitter eller ligger still i olika positioner med hjälp av kuddar, klossar och filtar för att underlätta för kroppen att slappna av. Positionerna utförs utan att spänna några muskler mellan 3-5 minuter. Syftet är att komma åt den djupt liggande bindväven runt leder och ligament för att öka rörligheten i höfter, bäcken och nedre delen av ryggen.

Passet inleds med en kortare fokusering därefter följer ett antal rörelser som sedan avslutas med vila. Ett behagligt sätt att öka din rörlighet och att stilla sinnet.

Yinyoga är till för:

- alla människor och kroppar
- dig som är stressad
- dig som vill prestera mycket
- dig med ryggvärk och nackproblem
- dig som är stel och orörlig
- dig som inte kan eller orkar träna något annat

Yinyoga utförs genom att:

- du sitter eller ligger i enkla yogaställningar
- du stannar i varje position i 3 – 5 minuter
- du sträcker och belastar den djupt liggande bindväven runt leder, ligament och ben
- du praktiserar medveten närvaro även kallad mindfulness i positionerna
- du observerar vad som händer i kroppen, fysiskt och mentalt
- du tränar kroppen att slappna av

 

Yinyogans effekter brukar:

- öppna upp stela höfter, baksida ben och vader
- sträcka ut och mjukgöra bröstrygg, skuldror, rygg och nacke
- vara avslappnande, lugnar sinnet och samtidigt energigivande
- ökar rörligheten mellan leder och ligament
- förebygga kompressioner i ryggraden och syftar till att öka avståndet mellan kotorna i ryggraden
- ökar koncentrationen

Yinyoga passar både dig som aldrig har tränat eller utövat någon fysisk aktivitet tidigare och du som tränar regelbundet.