13 augusti, 2016

Kurs och klassbeskrivningar

Vi erbjuder kurser och drop-in klasser i ashtangayoga och yinyoga.

KURS
En kurs löper under ett förutbestämt antal gånger, för att delta krävs att du har anmält dig innan. Drop-in gäller inte på kurser om det inte står annat i schemat.

DROP-IN KLASS
En drop-in klass innebär att du inte behöver boka dig på förhand utan kan droppa in när det passar dig. Du kan välja att betala för en gång eller köpa klippkort för flera gånger. 

INTENSIV GRUNDKURS ASHTANGA & MYSORE-STYLE – ingen erfarenhet krävs
Vill du snabbt komma igång med ashtangayoga är detta en kurs för dig. Du får ta del av ashtangayogans system som filosofi, andningsteknik och kroppslås och i lugn och trygg miljö lära dig solhälsning A + B, de fundamentala ställningarna, några sittande och avslutande positioner. Du får även lära dig hur det går till att träna Mysore-style det traditionella sättet att utöva ashtangayoga.

Den här kursen passar dig som inte har provat yoga tidigare och du som vill fräscha upp dina kunskaper eller kommer från en annan yogaform. Kursen är begränsad till 8 stycken elever så det finns gott om tid för individuell uppmärksamhet. Under den tid som kursen pågår ingår två extra tillfällen att prova Mysore-styel på ordinarie schemat. 

GRUNDKURS ASHTANGA & MYSORE-STYLE – ingen erfarenhet krävs
Under 8 veckor får du ta del av ashtangayogans system som filosofi, andningsteknik och kroppslås. I lugn och trygg miljö får du lära dig solhälsning A + B, de fundamentala ställningarna, några sittande och avslutande positioner. Du får även lära dig hur det går till att träna Mysore-style det traditionella sättet att utöva ashtangayoga.

Den här kursen passar dig som inte har provat yoga tidigare och du som vill fräscha upp dina kunskaper eller kommer från en annan yogaform. Under den tid som kursen pågår ingår två extra tillfällen att prova Mysore-style och yinyoga på ordinarie schemat.

FORTSÄTTNINGSKURS ASHTANGA & MYSORE-STYLE  – grundkurs eller motsvarande erfarenhet krävs
Nu ökas tempot lite och du blir introducerad till alla stående rörelser. Vi lägger till fler sittande och alla avslutande positioner. Vi tränar på att fördjupa andningen, hålla kroppslåsen i positionerna och lägger större vikt vid närvaro och flöde i rörelserna. Den här kursen kräver att du har gått en grundkurs eller har motsvarande erfarenhet. 

YOGA FÖR KILLAR  – ingen erfarenhet krävs
Känner du kalla kårar längs ryggraden när du hör ordet yoga, något flummigt som har blivit väldigt populärt och känner instinktivt att yoga inte är något för dig? Då rekommenderar vi att du provar ashtanga vinyasa yoga (även kallad ashtangayoga).
Ashtangayoga är fysiskt krävande och ger bra styrketräning, flexibilitet och uthållighet. Stärker och skapar balans i musklerna och ger en bra kroppsmedvetenhet. Lär dig att spänna rätt muskel vid rätt tillfälle och att andas lugnt trots att det är jobbigt. Allt detta tränar ditt tålamod, ökar din uthållighet och skärper ditt fokus.
Systemet är uppbyggt av ett antal rörelser som binds ihop med hjälp av en medveten andning. Lugnt och i trygg miljö med andra män/killar får du lära dig de grundläggande positionerna i den första serien.
Du kan använda ashtangayoga som din huvudsakliga träning eller som komplement till annan träning.
Välkommen att utforska vad din kropp och sinne kan göra, vi lovar att du kommer att bli förvånad!

LEDD KLASS ASHTANGA – erfarenhet krävs
En ledd klass innebär att läraren guidar dig genom positionerna i ashtangayogans serie. Längden på passet kan variera. Ibland guidas du genom hela ashtangayogans första serie och ibland en del av den t.ex. de stående positionerna. Vanligt är att passet övergår i sk. Mysore-style vilket innebär att du fortsätter att göra rörelserna i ditt eget tempo.

När du guidas genom hela serien behöver du inte kunna alla positionerna utan gör så långt du kan och vill beroende på dagsform och väntar sedan in de andra i klassen. Tillsammans gör vi de avslutande positionerna.
När klassen övergår till Mysore-style fortsätter du att göra rörelserna i ditt eget tempo. Det finns hela tiden en lärare till hands som hjälper dig i positionerna och att komma ihåg ordningen och introducerar dig till nya positioner.

MYSORE-STYLEerfarenhet krävs
Mysore-träning är det traditionella sättet att lära sig ashtangayoga. Namnet kommer från en stad i södra Indien där ashtangyogans grundar Sri K. Pattabhi Jois, ashtangayogans verkade och levde. Enligt traditionen lärdes yogan ut från en lärare till en elev i taget. Eleven fick fler rörelser att träna allt eftersom hen hade den styrka och rörlighet som krävdes.

I dag lärs ashtangayoga ut till många elever samtidigt vilket gör att tempot inte alltid passar alla. Då är Mysore-style ett bra alternativ där du kan träna i ditt eget tempo och andningsrytm. Det innebär att längden på ditt yogapass kan vara olika beroende på hur långt du har kommit i serien och din dagsform. Ett Mysore pass har oftast en flexibel starttid vilket innebär att du kan droppa in när det passar dig och avsluta individuellt.

En Mysore klass är öppen för alla nivåer. Du kan vara nybörjare eller mer erfaren yogautövare eftersom undervisning ges individuellt. När du är nybörjare gör du oftast ett kortare pass för att vänja kroppen och sinnet. Det finns alltid en lärare tillhands som hjälper dig med rörelserna och kan ge dig alternativ om du har någon form av begränsning samt introducerar dig till nya positioner. Sakta i ditt eget tempo bygger du styrka, uthållighet, smidighet och fokus under handledning av en lärare.

Några av fördelarna med att träna Mysore-style är:

Flexibel starttid - starta och avsluta passet när det passar dig 
Träna i ditt eget tempo efter din andningsrytm och dagsform 
Individuell hjälp i positionerna av en lärare
Träna i gemenskap med andra

GRUNDKURS YINYOGA - ingen erfarenhet krävs
Sakta ner tempot i ditt liv genom att lära dig yinyoga. Det kan vara en utmaning att sitta still när kroppen värker och huvudet är fullt av tankar. I den här kursen får du redskap som du kan använda för att träna kroppen och sinnet. yinyoga utförs genom att du sitter eller ligger still i olika positioner 3-5 minuter med hjälp av kuddar, klossar och filtar för att underlätta för kroppen att slappna av. Syftet är att komma åt den djupt liggande bindväven runt leder och ligament för att öka rörligheten i höfter, bäcken och nedre delen av ryggen.

Kursen är lämplig för i princip alla, framför allt du som känner dig stel i kroppen, vill bli rörligare och du som tänker mycket och har svårt att slappna av. Yinyoga är ett mycket behagligt, vilsamt sätt att öka rörligheten och stilla sinnet samt ett bra komplement till annan dynamisk träning som ex. löpning och ashtangayoga.

FORTSÄTTNINGSKURS YINYOGA - grundkurs eller motsvarande erfarenhet krävs
Det här är en kurs för dig som vill fördjupa din yinyoga träning. Vi sitter mycket längre tid i position, 5-10 minuter för att utforska sinnet och kroppen och bli fullt medvetna om vad om som pågår inom oss. Hur våra tankar och mönster påverkar oss och det vi gör i yogan. Inom yoga brukar det sägas att "Dit tanken går dit går också din energi". Du får träna på att invänta kroppen ge den tid att öppna sig i sin egen takt utan att du forcerar, sträcker eller drar. Passet fyller dig med ny energi och livskraft och lugnar ditt sinne.

WORKSHOP
En workshop kan vara olika lång allt från några timmar till en hel helg. Det är ett tillfälle att fördjupa och fokusera på olika delar av yogan. Det kan vara t.ex. andning, kroppslås, solhälsningar, yogisk filosofi eller liknande. Information kommer regelbundet ut på hemsidan. Har du egna önskemål och förslag hör gärna av dig.

Schema
Priser
Boka kurs eller workshop