12 juli, 2016

Ashtanga vinyasa yoga

Personlig utveckling via kroppen

Ashtanga vinyasa yoga som ofta kallas Ashtangayoga är en metod för träning av kropp och sinne. Tränar du regelbundet kommer yogan att ge dig en starkare och smidigare kropp. Du får lättare att tänka klart, koncentrera dig, hålla fokus och ett inre lugn.

Ashtangayoga innehåller 6 stycken serier med positioner i en bestämd ordningsföljd. Alla pass börjar med solhälsningar för att värma upp kroppen. Sedan följer stående positioner, sittande positioner och en serie avslutande positioner och till sist en avslappning.

Det som utmärker ashtangayoga är andningstekniken tillsammans med vinyasa systemet. Andningen låter som ett svagt brusande ljud, en havsbris. Den gör att du blir varm inifrån och börjar svettas så att du kan utföra rörelserna lättare och säkrare.

 

Vinyasa systemet innebär att varje rörelse följer in- och utandningen. När du kan ordningen på positionerna blir ditt yogautövande en meditation i rörelse. När du har blivit bekant med andningen är det dags att använda kroppslås vilka stärker och skyddar din kropp i rörelserna. Varje position har en bestämd fokuseringspunkt där du vilar blicken.

Tanken är att när du fokuserar på rörelsen, andningen, att hålla kroppslåsen och vart du riktar din blick får du svårt att tänka på något annat än att vara närvarande i nuet. 

Enligt traditionen tränas ashtangayoga på morgonen när sinnet är som lugnast, 6 dagar i veckan med en vilodag.

 

Ashtangayogans grundare Sri K. Pattabhi Jois startade Ashtanga Yoga Research Institute (KPJAYI) i staden Mysore  som ligger i södra delen av Indien. Läs mer om KPJAYI som idag drivs vidare av hans barnbarn Sri Sharath Jois.

Enligt Sri K. Pattabhi Jois är ashtanga vinyasa yoga en väg som leder oss till ”den ande som finns inom oss” och han lär ha sagt att resultat uppnås genom 99 % träning och 1 % teori.

"Do your practice and all is coming"